Usługi Zarządzania Wiedzą

Jeśli ktoś chce samodzielnie rozpocząć wdrożenie Zarządzania Wiedzą, to w zakładce Baza Wiedzy i na blogu znajdzie wiele materiałów na ten temat. Można spróbować. 
Jeśli jednak poczuje się zagubiony albo chciałby zadać pytanie, to też jest to możliwe. Formularz kontaktowy jest w zakładce Kontakt i nie tylko tam. 
Ale jeśli ktoś chciałby mieć wsparcie ludzi, którzy już to robili, to możemy pomóc. Knoco jest w Zarządzaniu Wiedzą od samego początku. Gromadzimy nasze doświadczenia od wielu lat. Klient ma dostęp do całej wiedzy wszystkich konsultantów Knoco od początku istnienia. 

  1. 1
    Główne zasady Zarządzania Wiedzą (1 dzień)

    Opis szkolenia: Szkolenie przekazuje główne zasady i praktyki Zarządzania Wiedzą. Jest przeznaczone dla osób, które mają małe doświadczenie z zarządzaniem wiedzą organizacji lub też chcą uporządkować swoją wiedzę w tym temacie.
    Szkolenie poprzedzające: brak
    Program
    – W jaki sposób Zarządzanie Wiedzą może poprawić wyniki organizacji?
    – System Zarządzania Wiedzą (KM Framework)
    – Kluczowa wiedza organizacji
    – Transfer wiedzy
    – Kluczowe procesy Zarządzania Wiedzą
    – Samoocena – jak szczelny jest system Zarządzania Wiedzą w organizacji?
    – System Lekcji Nauczonych (Lessons Learned) – ciągłe doskonalenie.

  2. 2
    Praktyka Zarządzania Wiedzą (1 dzień)

    Opis szkolenia: Szkolenie/warsztat przygotowujące do zarządzania systemem Zarządzania Wiedzą w firmie.
    Szkolenie poprzedzające: Główne zasady Zarządzania Wiedzą
    Program
    – Zgodność z biznesem.
    – Przechwytywanie wiedzy.
    -Tworzenie zasobów wiedzy.
    – Upowszechnianie wiedzy
    – Kultura organizacyjna.
    – Strategia Zarządzania Wiedzą i wdrożenie.
    – Community of Practice – wartość dla organizacji.

  3. 3
    Zgodność Zarządzania Wiedzą z biznesem" (1 dzień)

    Opis szkolenia: Szkolenie przygotowujące do wdrożenia Zarządzania Wiedzą. Analiza kolejnych kroków.
    Szkolenie poprzedzające: Główne zasady Zarządzania Wiedzą
    Program:
    – Dokumenty strategiczne.
    – Etapy wdrożenia.
    – Plan wdrożenia.
    – Projekty pilotażowe.
    – Governance – kluczowy składnik Zarządzania Wiedzą.

  4. 4
    Community of Practice (1 dzień)

    Opis szkolenia:Szkolenie przekazuje uczestnikom wiedzę o tym, jak skutecznie budować i podtrzymywać działanie Communities of Practice, tak aby przynosiły korzyści biznesowe organizacji.
    Szkolenie poprzedzające: brak
    Program:
    – Czym są Communities of Practicea czym nie są?
    – Jaką wartość Communities of Practice wnoszą do firmy?
    – Zgodność z biznesem.
    – Uruchamianie Community of Practice.
    – Czynniki sukcesu Communities of Practice.

  5. 5
    Proces Lessons Learned, czyli ciągłe doskonalenie (1 dzień)

    Opis szkolenia: Szkolenie przygotowuje do wdrożenie systemu zarządzania lekcjami, jako systemu ciągłego doskonalenia i obniżenia kosztów organizacji.
    Szkolenie poprzedzające: brak
    Program:
    – Czym jest system zarządzania lekcjami (Lessons learned system)?
    – Procesy identyfikowania lekcji
    – Zapisywanie lekcji
    – Akcje
    – Współdzielenie lekcji
    – Technologia
    – Lekcje w postaci tacit

  1. 1
    Assessment i benchmarking

    Ocena stanu Zarządzania Wiedzą w organizacji (KM Assessment) jest przeprowadzana poprzez serię pogłębionych wywiadów z ludźmi reprezentującymi wszystkie istotne obszary organizacji.
    Wykorzystywany jest 15-punktowy model przetestowany w różnych sektorach gospodarki. Bieżący status każdego komponentu jest oceniany w skali 1-5, co pozwala na porównanie z innymi organizacjami.

    KM Assessment pozwala na zidentyfikowanie silnych stron organizacji w zarządzaniu swoją wiedzą, a także luk w systemie. Częścią raportu są rekomendacje zmian, wraz z priorytetami.

  2. 2
    Przygotowanie Strategii Zarządzania Wiedzą

    Strategię Zarządzania Wiedzą opracowuje się na podstawie 2, lub 3-dniowego warsztatu z zespołem Zarządzania Wiedzą i kluczowymi osobami lub serii wywiadów z kadrą zarządzającą. Przed zatwierdzeniem Strategia Zarządzania Wiedzą jest dyskutowana z kadrą zarządzającą.

    Strategia Zarządzania Wiedzą to dokument zawierający:

    • Wizję
    • Zakres
    • Czynniki napędowe
    • Propozycja wartości (Value proposition)
    • Obszary wiedzy krytycznej
    • Zarządzanie zmianą i interesariuszami
    • Pilotaże
  3. 3
    Strategia retencji i transferu wiedzy

    Strategia retencji wiedzy jest opracowywana na podstawie rozmów z kadrą zarządzającą i HR oraz poprzez skanowanie i mapowanie priorytetowych tematów.
    Strategiczne działania mogą obejmować na przykład następujące aktywności:

    • Transfer wiedzy do innych pracowników poprzez zbudowanie Community of Practice, dokumentację procesów, mentoring i coaching.
    • Przechwytywanie wiedzy. Powinni być zdefiniowani właściciele wiedzy, która staje się częścią programów szkoleniowych lub jest przekazana do Community of Practice.
    • Obniżenie pilności, poprzez zatrudnienie.
    • Wyeliminowanie potrzeby.
  4. 4
    Projektowanie Systemu Zarządzania Wiedzą (KM Framework)

    System Zarządzania Wiedzą w organizacji (KM Framework) to macierz o 4 wierszach: Role, Procesy, Technologia, Zarządzanie i 4 kolumnach: Komunikacja, Przechwytywanie, Organizowanie, Udostępnianie.
    Prawidłowy System eliminuje luki w przepływie wiedzy i jest dostosowany do organizacji. Nie ma uniwersalnego „szablonu” pasującego do wszystkich. Przedstawiamy System Zarządzania Wiedzą w postaci raportu wraz z opisem ról, procesów i wymaganej funkcjonalności technologii.

     

  1. 1
    Planowanie wdrożenia Zarządzania Wiedzą

    Celem tej usługi jest opracowanie najlepszego możliwego planu wdrożenia Zarządzania Wiedzą w organizacji. Wspólnie z zespołem Zarządzania Wiedzą planujemy na osi czasu szczegółowe aktywności i potrzebne zasoby, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Plan jest oparty o:

    • Wyniki oceny (Assessment i benchmarking) – jeśli dostępne
    • Strategię Zarządzania Wiedzą – jeśli dostępna
    • Zaproponowany i uzgodniony system Zarządzania Wiedzą (KM Framework) – jeśli dostępny
    • Plan komunikacji – jeśli dostępny
    • Etapowe zarządzanie zmianą
    • Analizę ryzyk
  2. 2
    Projektowanie projektów pilotażowych

    Wspólnie z zespołem Zarządzania Wiedzą identyfikujemy kluczowe obszary wiedzy w organizacji i interesariuszy. Potem definiujemy i wybieramy pilotażowe projekty. Ustalamy założenia, cele projektów, mierniki, kamienie milowe i definiujemy wskaźniki sukcesu.

    Projekty pilotażowe pozwalają na przetestowanie zaplanowanej struktury Zarządzania Wiedzą, a także dostarczają dowody wartości Zarządzania Wiedzą dla organizacji. Po wdrożeniu projekty pilotażowe służą jako szablony dla kolejnych projektów.

    Jeżeli jest taka potrzeba współpracujemy również później przy realizacji projektów. Zakres i forma pracy (warsztaty, konsultacje, plany działania,…) zależą od indywidualnych potrzeb organizacji.

  3. 3
    Tworzenie zasobów wiedzy (Knowledge Assets)

    Warsztaty szkoleniowe dla zespołów Zarządzania Wiedzą, w trakcie których wiedza, przechwycona z działań operacyjnych, jest przekształcana do postaci zasobów. Zasoby te mogą być wykorzystywane przez innych, złożone na Wiki, SharePoint czy w korporacyjnym Intranecie.
    Zasoby wiedzy (Knowledge Assets) to ustrukturyzowana i udokumentowana wiedza operacyjna, przechwycona z działań, plus kontekst, który nadaje jej sens plus historie i cytaty, a także linki do istotnych ludzi i dokumentów.

  4. 4
    Uruchomienie Community of Practice

    Warsztat (1 lub 2 dni) przygotowujący do uruchomienia CoP. Warsztat łączy teorię funkcjonowania CoP z dyskusją dotyczącą planowanego wdrożenia.

  1. 1
    After Action Review

    Warsztaty szkoleniowe jak włączyć After Action Review (AAR) do działalności operacyjnej, przeznaczone dla liderów zespołów, kierowników projektów oraz dla kadry kierowniczej organizacji. Celem AAR jest przechwytywanie wiedzy w trakcie działań.

  2. 2
    Peer Assist

    Opracowanie planu Peer Assist w organizacji, cele, warunki realizacji, agendy spotkań.
    Pełna facylitację procesu. Peer Assist to najbardziej efektywna metoda dostarczenia wiedzy do projektu przed jego rozpoczęciem.

  3. 3
    Przechwytywanie wiedzy w procesie Retrospekcji

    W oparciu o proces Retrospekcja przechwytywana jest w trakcie spotkania wiedza, która powstaje z interakcji zespołu – wiedza, której jednostki mogą być nieświadome, a którą zespół jako całość posiada. Tam, gdzie projekt albo zespół są szczególnie duże, proces Retrospekcja jest wspierany indywidualnymi wywiadami.
    Przechwytywanie lekcji z działalności operacyjnej i włączanie wiedzy do przyszłych projektów jest podstawą ciągłego doskonalenia procesów i poprawy wyników biznesowych.

  4. 4
    Wywiady

    Proces przejmowania wiedzy obejmuje następujące elementy:

    • identyfikacja wiedzy, która powinna być przechwycona;
    • ustalenie priorytetów poszczególnych tematów;
    • szczegółowy wywiad, pozwalający odkryć istotną wiedzę ukrytą;
    • zapakowanie wiedzy do postaci zasobu, który może być używany przez innych.
  5. 5
    Tworzenie zasobów wiedzy

    Warsztaty szkoleniowe dla zespołów Zarządzania Wiedzą , w trakcie których wiedza, przechwycona z działań operacyjnych, jest przekształcana do postaci zasobów. Zasoby te, złożone na Wiki, SharePoint czy w korporacyjnym Intranecie mogą i powinny być wykorzystywane później przez innych.
    Zasoby wiedzy (Knowledge Assets) to ustrukturyzowana i udokumentowana wiedza operacyjna, przechwycona z działań plus kontekst, który nadaje jej sens, plus historie i cytaty, a także linki do istotnych ludzi i dokumentów.