300px-West_Texas_Pumpjack

http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_well

Lubię cytat Matthew Parsonsa („Effective Knowledge Management for Law Firms”). Cytat w wolnym tłumaczeniu jest następujący: „Celem strategii opartej na wiedzy nie jest zbawianie świata, ale zarabianie pieniędzy.”

Jeśli chodzi o duże pieniądze to najlepiej sięgnąć do nafciarzy. Tam każdy dzień zwłoki kosztuje miliony dolarów. Ale też każda nawet mała zmiana w procesach, może przełożyć się na wielocyfrowe oszczędności. Rozpowszechnienie na cała firmę dobrej praktyki sprawdzonej w jednej lokalizacji, może dać potężne efekty. Zapewne dlatego zestawienia przedsiębiorstw, które wdrażały KM zawierają wiele firm z tego obszaru.
Z raportu APQC (Measuring Knowledge Management 2002) wynotowałam parę przykładów:

  • Shell – cel operacyjny: stworzyć pojedynczą, globalną firmę; działania KM – Community of Practice, transfer najlepszych praktyk, nowe metody pracy;
    łączne wydatki na Zarządzanie Wiedzą: około 4 mln$; efekty – 200 mln$ rocznych oszczędności na kosztach.
  • Schlumberger – cel operacyjny: wiedza w rękach pracowników i klientów; działania Zarządzania Wiedzą: Community of Practide, zarządzanie treścią, intranet, extranet, „InTouch KM system” przechwytywania i współdzielenia wiedzy;
    łączne wydatki na Zarządzanie Wiedzą: około 20 mln$; efekty: 200 mln$ oszczędności na kosztach.
  • Chevron Texaco – cel operacyjny: redukcja kosztów, poprawa doskonałości operacyjnej i bezpieczeństwa; działania – Community of Practide, ulepszony transfer najlepszych praktyk, lokalizowanie ludzi posiadających wiedzę;
    łączne wydatki na Zarządzanie Wiedzą: około 2 mln$; efekty – redukcja rocznych kosztów operacyjnych o 2 mld$ (1991 v. 1998).
  • BP (wieloletni klient Knoco Ltd.) – cel operacyjny: pracować szybciej i lepiej niż konkurencja; działania: Community of Practise, Peer Assist, AAR, Retrospect;
    łączne wydatki na Zarządzanie Wiedzą nie są opublikowane; efekty – 260 mln$ rocznych oszczędności;

Nasuwa się pytanie – czy wdrożenie Zarządzania Wiedzą jest tylko dla gigantów naftowych?

Nie, nie tylko. W każdej firmie zarządzanie wiedzą, jeśli dostosowane do celów biznesowych przynosi proporcjonalnie równie potężne efekty. Cytując za tym samym raportem – ROI dla inwestycji w Zarządzanie Wiedzą wynosi od 2,5:1 do ponad 10:1 (a jak widać z powyższych przykładów czasem znacznie więcej).
Jednakże – aby taki efekt osiągnąć, zawsze należy zacząć od pytania, jaki jest cel biznesowy, który przyświeca wdrożeniu Zarządzania Wiedzą: „Czy chcemy obniżyć koszty operacyjne?”, „Czy chcemy zatrzymać wiedzę po przewidywanym odejściu kluczowych pracowników?”, „Czy chcemy skrócić czas wdrożenia u klienta?”, „Czy chcemy wygrywać więcej przetargów?”, „Czy chcemy …?”
I dopiero potem planować wdrożenie.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *