#Constituencies

Część pracowników to entuzjaści. Nowa idea ich fascynuje, dostrzegają jej wartość dla firmy, dla siebie, dla innych. To wizjonerzy, nastawieni na Tak. Pracować z nimi to sama przyjemność. Dlatego projekty pilotażowe Zarządzania Wiedzą warto rozpoczynać właśnie z nimi. Takich ludzi jest w firmie średnio 20%. Reprezentują 20% wiedzy organizacji.
Duża grupa ludzi,  60%, czyli większość, to ci, którzy chcą po prostu dobrze wykonywać swoją pracę. Jeśli nowe procesy staną się częścią rutynowych zadań, jeśli zobaczą wartość w Zarządzania Wiedzą, jeśli będą wiedzieć, że tego się od nich oczekuje, wówczas dzielenie się wiedzą i korzystanie z wiedzy innych stanie się dla nich normalnym sposobem pracy.

Pozostaje 20% załogi. To są przeciwnicy Zarządzania Wiedzą. Boją się, widzą w tym zagrożenie dla siebie – „wiedza to władza, to się nie uda, ja wiem lepiej …”. Ci ludzie dobrowolnie nie zechcą się włączyć do procesu współdzielenia wiedzy. Jak mój kot, demonstracyjnie chodzą bokami. Można ich zostawić na uboczu, ale to oznacza, że utratę dostępu do 20% wiedzy organizacji. Warto przynajmniej spróbować do nich podejść. Może marchewka, może kij, a w ostateczności może trzeba się rozstać.

Trzy typy reakcji, trzy odrębne podejścia do ludzi.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *