#Rose_cienWeźmy na przykład zamówienia publiczne. Każdy przetarg, oprócz tego, że jest wygrany albo przegrany, niesie nowe doświadczenia. Nowe doświadczenia to nowa wiedza. Co się z tą wiedzą dzieje? Pozostaje zamknięta w ramach tego jednego zespołu, czy staje się ogólnodostępna?
(Przez ciekawość – ile średnio wart jest dla was jeden wygrany przetarg?)

Albo weźmy na przykład wiedzę o produkcie firmy. Albo o jej usługach. No to jest coś, z czego wprost są pieniądze, dlatego ta wiedza wręcz musi być zawsze aktualna, zawsze wysokiej jakości i zawsze dostępna dla wszystkich, którzy jej potrzebują. Ktoś musi o nią dbać.

Tak być powinno, a czy zawsze tak jest?
Taka sytuacja mi się przypomniała:
Czytaj dalej …

200x200_FrameworkDobrą analogią dla systemu Zarządzania Wiedzą jest system zarządzania finansami firmy. W każdej firmie z pewnością:

  • są jasno ustalone Role i odpowiedzialność za finanse – są księgowi, dysponenci części budżetu (na przykład kierownicy projektów), audytorzy.
  • są jasno określone Procesy – budżetowanie, śledzenie kosztów, raportowanie. Każdy, kogo praca niesie odpowiedzialność finansową, wie w jaki sposób ma postępować z powierzonymi środkami finansowymi.
  • Technologia – niezależnie od tego, czy system jest prosty czy skomplikowany, każdy w firmie wie, jaka jest technologia i jak z tej technologii korzystać.
  • każdy tez wie jakie są oczekiwania kierownictwa.

Takie same zasady mają zastosowanie przy Zarządzaniu Wiedzą.

Czytaj dalej …

KMandValue4Niedawna katastrofa niemieckiego airbusa przyniosła mi na myśl usługi Lessons Learning. Lessons Learning to doświadczenia z przeszłości, wdrożone w przyszłości. Taka strategia postępowania – uczenie się na swoich własnych doświadczeniach (zarówno dobrych, jak i złych) jest oczywista i zgodna ze zdrowym rozsądkiem. Jednakże w praktyce – z jakiegoś powodu jest to zadanie niełatwe do wdrożenia.
Ale po kolei – Lessons Learning to proces na który składają się 3 etapy:

Czytaj dalej …

#AAR_ArmyTrzymam przed sobą dokument ściągnięty z Internetu, a zatytułowany „A leader’s guide to After-action reviews”. Sygnowany jest przez Headquarters Department of The Army (US Army). Na pierwszej stronie znajduje się  informacja: “Distribution restriction: Approved for public release; distribution is unlimited.” Data na okólniku to wrzesień 1993 rok. Zarządzanie wiedzą było wtedy w pieluchach.

Poniżej fragmenty w wolnym tłumaczeniu:

Czytaj dalej …

#SurveyCzy wdrożenie Zarządzania Wiedzą w organizacji to gwarantowany sukces? Nie, część wdrożeń kończy się porażką. Według badania stanu Zarządzania Wiedzą na świecie, jakie Knoco przeprowadziło w 2014, główne przyczyny porzucenia tego obszaru były następujące:

  • Najczęstsza, bo aż 25% to osób ją wskazało była wewnętrzna reorganizacja.

To mnie właściwie nie dziwi. Jeśli reorganizacja oznacza zmianę kierownictwa, to za tą zmianą idzie też zmiana priorytetów. Poparcie Kierownictwa jest kluczowe dla sukcesu. Ponadto reorganizacja przenosi uwagę pracowników na inne sprawy (na przykład na własne zagrożenie).

Czytaj dalej …