200x200_FrameworkDobrą analogią dla systemu Zarządzania Wiedzą jest system zarządzania finansami firmy. W każdej firmie z pewnością:

  • są jasno ustalone Role i odpowiedzialność za finanse – są księgowi, dysponenci części budżetu (na przykład kierownicy projektów), audytorzy.
  • są jasno określone Procesy – budżetowanie, śledzenie kosztów, raportowanie. Każdy, kogo praca niesie odpowiedzialność finansową, wie w jaki sposób ma postępować z powierzonymi środkami finansowymi.
  • Technologia – niezależnie od tego, czy system jest prosty czy skomplikowany, każdy w firmie wie, jaka jest technologia i jak z tej technologii korzystać.
  • każdy tez wie jakie są oczekiwania kierownictwa.

Takie same zasady mają zastosowanie przy Zarządzaniu Wiedzą.

Czytaj dalej …

KMandValue4Niedawna katastrofa niemieckiego airbusa przyniosła mi na myśl usługi Lessons Learning. Lessons Learning to doświadczenia z przeszłości, wdrożone w przyszłości. Taka strategia postępowania – uczenie się na swoich własnych doświadczeniach (zarówno dobrych, jak i złych) jest oczywista i zgodna ze zdrowym rozsądkiem. Jednakże w praktyce – z jakiegoś powodu jest to zadanie niełatwe do wdrożenia.
Ale po kolei – Lessons Learning to proces na który składają się 3 etapy:

Czytaj dalej …

#AAR_ArmyTrzymam przed sobą dokument ściągnięty z Internetu, a zatytułowany „A leader’s guide to After-action reviews”. Sygnowany jest przez Headquarters Department of The Army (US Army). Na pierwszej stronie znajduje się  informacja: “Distribution restriction: Approved for public release; distribution is unlimited.” Data na okólniku to wrzesień 1993 rok. Zarządzanie wiedzą było wtedy w pieluchach.

Poniżej fragmenty w wolnym tłumaczeniu:

Czytaj dalej …

#SurveyCzy wdrożenie Zarządzania Wiedzą w organizacji to gwarantowany sukces? Nie, część wdrożeń kończy się porażką. Według badania stanu Zarządzania Wiedzą na świecie, jakie Knoco przeprowadziło w 2014, główne przyczyny porzucenia tego obszaru były następujące:

  • Najczęstsza, bo aż 25% to osób ją wskazało była wewnętrzna reorganizacja.

To mnie właściwie nie dziwi. Jeśli reorganizacja oznacza zmianę kierownictwa, to za tą zmianą idzie też zmiana priorytetów. Poparcie Kierownictwa jest kluczowe dla sukcesu. Ponadto reorganizacja przenosi uwagę pracowników na inne sprawy (na przykład na własne zagrożenie).

Czytaj dalej …

Na YouTube można znależć film opublikowany przez Nancy Dixon.
Film jest zatytułowany  „Kluczowa rola Facylitatora Community of Practice”. W trakcie swojego krótkego wykładu Nancy wymienia najważniejsze zadania tej, kluczowej dla zdrowia Community, osoby. Zadania te wychodzą wprost z definicji Community, która zasadniczo jest po to, żeby zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi.
Czytaj dalej …

#ProjectsJeśli organizacja realizuje wiele projektów, wówczas wiedza, która powstaje w ich wyniku powinna przepływać pomiędzy projektami, a nie zamykać się w poszczególnych zespołach projektowych. „Lekcje” organizacji powinny być wspólnym dobrem, niezależnie od tego, który zespół ich doświadczył.

Tak, jak zarządza się w projekcie zasobami, harmonogramem, ludźmi, tak samo powinno się zarządzać wiedzą projektową.

Czytaj…