Gdzie jest wiedza?

Jesteś członkiem zespołu projektowego. Projekt jest najeżony trudnościami (jak każdy). Wiesz, że w firmie były już robione podobne projekty. Chciałbyś dowiedzieć się, jakie były doświadczenia i wnioski twoich poprzedników. Szukasz i zastanawiasz się, czy ta wiedza jest przekazywana dalej czy po zakończeniu wyparowuje z firmy?


Więcej o przejmowaniu wiedzy z projektów? Przeczytaj w Bazie Wiedzy:
Wiedza projektowa – jak przekazywać dalej?
Gdzie jest wiedza organizacji?
Retencja – zatrzymywanie wiedzy w firmie


prizeHistoria o tym, jak Xerox obniżył koszty poprzez zbudowanie systemu Zarządzania Wiedzą. Można o tym poczytać tutaj albo tutaj.

Szukając sposobu na to, aby poprawić obsługę klienta Xerox odkrył, że serwisanci stoją czasem przed problemami, które nie mogą być rozwiązane poprzez standardowe kanały wsparcia. Nie potrzebowali pomocy w rozwiązywaniu problemów typowych, bo to mogli znaleźć w dokumentacji. Tym, czego naprawdę potrzebowali było wsparcie w rozwiązywaniu problemów nietypowych.

Czytaj dalej …

#Rose_cienWeźmy na przykład zamówienia publiczne. Każdy przetarg, oprócz tego, że jest wygrany albo przegrany, niesie nowe doświadczenia. Nowe doświadczenia to nowa wiedza. Co się z tą wiedzą dzieje? Pozostaje zamknięta w ramach tego jednego zespołu, czy staje się ogólnodostępna?
(Przez ciekawość – ile średnio wart jest dla was jeden wygrany przetarg?)

Albo weźmy na przykład wiedzę o produkcie firmy. Albo o jej usługach. No to jest coś, z czego wprost są pieniądze, dlatego ta wiedza wręcz musi być zawsze aktualna, zawsze wysokiej jakości i zawsze dostępna dla wszystkich, którzy jej potrzebują. Ktoś musi o nią dbać.

Tak być powinno, a czy zawsze tak jest?
Taka sytuacja mi się przypomniała:
Czytaj dalej …

200x200_FrameworkDobrą analogią dla systemu Zarządzania Wiedzą jest system zarządzania finansami firmy. W każdej firmie z pewnością:

  • są jasno ustalone Role i odpowiedzialność za finanse – są księgowi, dysponenci części budżetu (na przykład kierownicy projektów), audytorzy.
  • są jasno określone Procesy – budżetowanie, śledzenie kosztów, raportowanie. Każdy, kogo praca niesie odpowiedzialność finansową, wie w jaki sposób ma postępować z powierzonymi środkami finansowymi.
  • Technologia – niezależnie od tego, czy system jest prosty czy skomplikowany, każdy w firmie wie, jaka jest technologia i jak z tej technologii korzystać.
  • każdy tez wie jakie są oczekiwania kierownictwa.

Takie same zasady mają zastosowanie przy Zarządzaniu Wiedzą.

Czytaj dalej …

KMandValue4Niedawna katastrofa niemieckiego airbusa przyniosła mi na myśl usługi Lessons Learning. Lessons Learning to doświadczenia z przeszłości, wdrożone w przyszłości. Taka strategia postępowania – uczenie się na swoich własnych doświadczeniach (zarówno dobrych, jak i złych) jest oczywista i zgodna ze zdrowym rozsądkiem. Jednakże w praktyce – z jakiegoś powodu jest to zadanie niełatwe do wdrożenia.
Ale po kolei – Lessons Learning to proces na który składają się 3 etapy:

Czytaj dalej …

Współczesna walka jest złożona i wymagająca. Aby walczyć i wygrywać, musimy w czasie pokoju szkolić naszych żołnierzy(…). Musimy wykorzystywać każdą okazję szkoleniową(…), a żołnierze i przywódcy muszą wiedzieć i muszą rozumieć, co się wydarzyło lub co się nie wydarzyło podczas szkolenia.
Spotkania After Action Review (AAR) pomagają poprawiać braki, utrzymywać mocne strony, i skupiać się na wykonaniu konkretnych zadań (…)


– „A leader’s guide to After Action Reviews”, Headquarters, Department of the Army, Washington, DC, 30 September 1993


Więcej o After Action Review i innych procesach i jak je wykorzystywać w organizacji…
After Action Review
Lessons Learned
Jaki proces Zarządzania Wiedzą zastosować?