Blog o Zarządzaniu Wiedzą

Możesz wybrać kategorię albo uporządkowane kompendium wiedzy...


Jakie błędy można popełnić?Wdrożenie Zarządzania Wiedzą, częściej niż nie, kończy się porażką. To zła wiadomość. Ale jest i dobra. Dobra wiadomość jest taka, że Zarządzanie Wiedzą to już  solidnie wydeptana ścieżka, a doświadczenia poprzedników pozwoliły na zidentyfikowanie najczęściej powtarzających się błędów przy wdrażaniu.
Warto je przeanalizować, aby uchronić się przed nimi we własnym projekcie. Te błędy z dużą dozą prawdopodobieństwa – jeśli się pojawią – doprowadzą do klęski wdrożenia.
Czytaj dalej…

Wdrożenie Zarządzania WiedząWdrożenie Zarządzania Wiedzą w organizacji mogłoby mieć taki początek…

Pewnego dnia, ktoś w organizacji, ktoś komu zależy bardziej, dochodzi do wniosku, że gdyby pracownicy wiedzieli to, co inni w firmie już wiedzą, to zarówno ich decyzje, jak i efekty działań byłyby lepsze. I że ta wiedza jest w zasięgu ręki, tylko ludzie nie umieją, nie chcą czy też nie mogą z niej korzystać.

Jak na przykład, kiedy różne zespoły wykonują takie same zadania i mają różne wyniki.
Dlaczego nie takie, jak najlepszy z nich? Czytaj dalej …

Ludzie w organizacjiPracownik w organizacji wykonując powierzone mu zadania buduje swoją wiedzę. To na razie jego wiedza osobista. Wiedzą organizacji stanie się dopiero wtedy, kiedy zostanie odpowiednio zagospodarowana. Jeśli nie, to będzie do dyspozycji organizacji tylko do momentu, do kiedy pracownik pozostaje członkiem tej organizacji, a i to  z ograniczeniami.
Czytaj dalej …

Uwaga: To ważne5 lekcji, o których dobrze jest pamiętać przed rozpoczęciem wdrożenia, to wnioski z 20 lat pracy Knoco:

Lekcja 1: „Pytam” jest ważniejsze niż „Wiem”.
Popyt nakręca podaż. Odwrotnie – nie. Dostarczanie wiedzy, której nikt nie potrzebuje jest bez sensu (powszechny przykład gromadzenia wiedzy w bazach danych i oczekiwanie, że ludzie sami zaczną korzystać).  Ale jeśli ktoś potrzebuje wiedzy, to dostawcy wiedzy, którzy będą się chcieli nią dzielić, znajdą się. Czytaj dalej …

Część programów wdrożenia Zarządzania Wiedzą kończy się klęską, a raczej – nie kończy się sukcesem.
Analiza przyczyn niepowodzenia wdrożenia Zarządzania WiedząPrzyczyny są zawsze indywidualne i wynikające ze specyfiki organizacji, ale można zdefiniować kilka czynników, które z dużą dozą prawdopodobieństwa doprowadzą do porażki. Są to:

  • Zarządzanie Wiedzą nie było zgodne z celami biznesowymi organizacji.
  • Zarządzanie Wiedzą nie było prowadzone jako proces zmian.
  • Zarządzanie Wiedzą nie zostało włączone to rutynowych procesów i aktywności organizacyjnej.
  • Nie było skutecznego poparcia wyższego szczebla.
  • Została zaimplementowana tylko część rozwiązań Zarządzania Wiedzą, a nie cały system.
  • Zespół Zarządzania Wiedzą skupił się na własnych działaniach i nie zaangażował wszystkich interesariuszy.
  • Zespół Zarządzania Wiedzą nie składał się z odpowiednich ludzi, potrzebnych aby przeprowadzić zmianę.

Kiedy upowszechnianie Systemu Zarządzania Wiedzą zostanie zakończone, zespół wdrożeniowy zamyka swoja pracę i przekazuje zarządzanie wiedzą w ręce ludzi w organizacji. To już koniec programu wdrożenia.
Przekazanie Systemu Zarządzania Wiedzą
W tym momencie Zarządzanie Wiedzą powinno być mocno włączone w strukturę organizacyjną, procesy i procedury oraz strukturę zarządzania organizacji. Zmieniła się kultura organizacyjna i nowy system pracy stał się normą.

Teraz zadania zespołu Zarządzania Wiedzą są już inne:

  • podtrzymywanie działania systemu (aktualizowanie technologii, szkolenia ludzi w procesach, coaching jednostek w ich rolach związanych z wiedzą);
  • monitorowanie i pomiar aktywności;
  • opracowywanie długofalowej strategii Zarządzania Wiedzą; a także
  • dokonywanie korekt potrzebnych do podtrzymania i doskonalenia Systemu Zarządzania Wiedzą.