Biznesowa wartość Zarządzania Wiedzą

Jeśli Zarządzanie Wiedzą ma wnieść wartość do organizacji, to strategia Zarządzania Wiedzą musi być zgodna ze strategią biznesową tejże. Tylko wtedy wdrożenie ma sens. Zarządzanie Wiedzą nie jest więc o gromadzeniu wiedzy organizacji, tylko o tym jak sprzedać więcej produktów, jak wejść na nowe rynki, jak utrzymać klienta, jak obniżyć koszty i zmniejszyć ryzyko, jak poprawić innowacyjność, jak…
Celem wdrożenia Zarządzania Wiedzą w organizacji jest poprawa jej wyników biznesowych. Trzeba więc zacząć od zdefiniowania celów biznesowych. Co jest dla organizacji ważne? Co jest najważniejsze? Na czym należy się skoncentrować? Jaka wiedza jest potrzebna?

W każdej firmie mamy zadania, których koszt jest istotny, a które są wykonywane wielokrotnie, przez różnych ludzi i w różnych miejscach organizacji. To mogą być duże zadania, które pojawiają się raz na jakiś czas, jak wejście na nowy rynek zbytu czy połączenie dwóch firm. Mogą to też być zadania mniejsze, ale za to występujące częściej, jak powiedzmy wprowadzenie nowego produktu. Czy można systemowo zmniejszyć koszt takich zadań – zadań powtarzalnych?

Czytaj dalej…

Pracownik w organizacji wykonując powierzone mu zadania buduje swoją wiedzę. To na razie jego wiedza osobista. Wiedzą organizacji stanie się dopiero wtedy, kiedy zostanie odpowiednio zagospodarowana. Jeśli nie, to będzie do dyspozycji organizacji tylko do momentu, do kiedy pracownik pozostaje członkiem tej organizacji, a i to  z ograniczeniami.
Czytaj dalej …

Retencja Wiedzy to strategia zatrzymywania w organizacji wiedzy, która jest w głowach odchodzących pracowników. Jeżeli nic nie zostanie zrobione, to wiedza, którą posiadają odejdzie razem z nimi, a wraz z tym umiejętności organizacji, przynajmniej na jakiś czas.
Strategia Retencji i Transferu Wiedzy przeciwdziała temu ryzyku. Może obejmować działania jak poniżej:
Czytaj dalej…

System Zarządzania Wiedzą (KM Framework) to zaprojektowany układ Ról (ludzi z przypisaną odpowiedzialnością za wiedzę), procesów wymiany wiedzy, technologii i nadzór kadry zarządzającej (Governance).
Dla każdej ścieżki transferu wiedzy (komunikacja, przechwytywanie, synteza, upowszechnianie) muszą być jednoznacznie określone powyższe elementy. Razem elementy Systemu Zarządzania Wiedzą tworzą macierz. Czytaj dalej…

Wiedza w organizacji może być udokumentowana i nie. Wiedza udokumentowana to wiedza, która jest zapisana w postaci papierowej, cyfrowej, audio, video etc. Ta wiedza to wiedza explicit organizacji. To mogą być na przykład: Wskazówki; Listy kontrolne; Poradniki; Instrukcje; FAQ; Procedury; Materiały szkoleniowe etc.

Ale uwaga: Nie każdy dokument z informacją jest wiedzą.
Czytaj dalej…

System Zarządzania Wiedzą to indywidualnie krojona kapota. Nie ma jednego rozwiązania, pasującego do wszystkich. Nie da się kupić systemu Zarządzania Wiedzą „z półki”. Każda firma ma swoje procesy, swoją technologię, swoich pracowników i wreszcie swoją kulturę organizacyjną. Paradoksem jest więc może, że w choć system jest zawsze indywidualny, to problemy z przepływem wiedzy w organizacjach są często typowe.
Czytaj dalej …

busfactor

„The Bus Factor” to ilość pracowników,
która musiałaby wpaść pod autobus,
zanim JPL straciłaby
ważne techniczne umiejętności.

JPL to Jet Propulsion Laboratory, jedno z centrów badawczych NASA, a powyższy cytat pochodzi z ostatniego Newslettera wydawanego przez The Office of the Chief Knowledge Officer (OCKO) należące do tej instytucji.
OCKO jest odpowiedzialne za to, że krytyczna wiedza JPL jest zatrzymywana i współdzielona.

23.09.2015 została opublikowana norma ISO 9001:2015, w której znalazła się klauzula dotycząca Zarządzania Wiedzą. Po raz pierwszy jeden z globalnych standardów biznesowych jawnie określa Wiedzę jako zasób istotny dla organizacji i definiuje oczekiwania względem zarządzania nim. Więcej informacji można znaleźć w październikowym Newsletterze Knoco poświęconym właśnie temu tematowi.

KMandValue3NNWiedza może kryć się w głowach poszczególnych ludzi, ale może też być własnością grupy. Community of Practice (CoP) tworzą ludzie, którzy zajmują się takimi samymi problemami. Duże organizacje mają czasem wiele różnych CoP.
Community jest po to, żeby ludzie mogli zadawać pytania i otrzymywać odpowiedzi. Żeby ktoś im pomógł rozwiązać problem.
Czytaj dalej…

Jaką rolę ma Technologia w Zarządzaniu Wiedzą? Czy wystarczy zakupić odpowiednio rozbudowany system informatyczny, który będzie gromadził informacje i dane w różnych formatach, dodać do tego dobry system wyszukiwania, żeby wiedza przepływała swobodnie i docierała tam, gdzie powinna? Niestety nie. Zarządzanie Wiedzą to znacznie więcej niż Technologia. Technologia to jedynie część systemu.
Czytaj dalej…