Przed wdrożeniem warto pamiętać o kilku kluczowych lekcjach, zebranych doświadczeniach z wielu innych wdrożeń. Pozwalają wyeliminować typowe pułapki i są to:
Uwaga: To ważne
Lekcja 1: „Pytam” jest ważniejsze niż „Wiem”.
Zapotrzebowanie na wiedzę pobudza jej dostarczanie, ale nie odwrotnie. Dlatego ważniejsze jest pobudzanie zapotrzebowania, niż budowanie baz wiedzy, o którą nikt nie pyta.

Lekcja 2: Technologia uzależnia i może być szkodliwa.
Nawet najbardziej nowoczesna technologia, jak web 2.0, jedynie wspiera zachowania, ale ich nie tworzy. Dlatego lepiej nie rozpoczynać wdrożenia Zarządzania Wiedzą od inwestycji w kosztowną technologię.

Lekcja 3: Zarządzanie Wiedzą to zmiana zachowań i postaw.
Zarządzanie Wiedzą to ludzie, ich zachowania i postawy. Zachowania i postawy można modyfikować. Nie łatwo i nie szybko, ale dają się zmienić. Wkraczamy tu w obszar procesów Zarządzania Wiedzą i kultury organizacyjnej.

Lekcja 4: Postawy ludzi zależą od kierownictwa.
Aby zmieniły się postawy (kultura organizacyjna) potrzebne jest zaangażowanie Kierownictwa, ich poparcie dla Zarządzania Wiedzą i zrozumienie wartości biznesowej dla organizacji. Przykład idzie od góry.

Lekcja 5: Przetrwanie Zarządzania Wiedzą zależy od zarządzania (Governance).
Ludzie muszą wiedzieć, jakie są oczekiwania Zarządu.
Musi być określony system mierników, które pomoże określić wartość Zarządzania Wiedzą.
Musi być wsparcie, również finansowe dla działań Zarządzania Wiedzą.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *