Procesy Zarządzania Wiedzą

Procesy Zarządzania Wiedzą odpowiadają na pytanie JAK.

JAK przechwycić wiedzę w trakcie działań operacyjnych, w trakcie lub po projekcie?
JAK zidentyfikować kluczową wiedzę?
JAK wprowadzić wiedzę do projektu?
JAK dostarczyć wiedzę tam, gdzie jest potrzebna?

Jakie działania należy podjąć i jakie wsparcie jest potrzebne, aby wdrożyć dany proces do działań operacyjnych, jest indywidualną sprawą organizacji. Mogą to być warsztaty z zespołem KM na temat tworzenia zasobów wiedzy, facylitacja spotkań Peer Assist czy Retrospekcja, wywiady w procesie retencji wiedzy, konsulting.

  1. 1
    After Action Review

    Warsztaty szkoleniowe dla liderów zespołów, kierowników projektów oraz dla kadry kierowniczej organizacji jak włączyć After Action Review (AAR) do działalności operacyjnej. Celem AAR jest przechwytywanie wiedzy w trakcie działań.

  2. 2
    Peer Assist

    Opracowanie planu Peer Assist w organizacji, cele, warunki realizacji, agendy spotkań.
    Pełna facylitację procesu. Peer Assist to najbardziej efektywna metoda dostarczenia wiedzy do projektu przed jego rozpoczęciem.

  3. 3
    Przechwytywanie wiedzy

    W oparciu o proces Retrospect w trakcie spotkania przechwytywana jest wiedza, która powstaje z interakcji zespołu – wiedza, której jednostki mogą być nieświadome, a którą zespół jako całość posiada. Tam, gdzie projekt albo zespół są szczególnie duże, proces Retrospect jest wspierany indywidualnymi wywiadami.
    Przechwytywanie lekcji z działalności operacyjnej i włączanie wiedzy do przyszłych projektów jest podstawą ciągłego doskonalenia procesów i poprawy wyników biznesowych.

  4. 4
    Wywiady

    Proces przejmowania wiedzy obejmuje następujące elementy:

    • identyfikacja wiedzy, która powinna być przechwycona;
    • ustalenie priorytetów poszczególnych tematów;
    • szczegółowy wywiad, pozwalający odkryć istotną wiedzę ukrytą;
    • zapakowanie wiedzy do postaci zasobu, który może być używany przez innych.
  5. 5
    Tworzenie zasobów wiedzy

    Warsztaty szkoleniowe dla zespołów KM, w trakcie których wiedza, przechwycona z działań operacyjnych, jest przekształcana do postaci zasobów. Zasoby te mogą być wykorzystywane później przez innych, złożone na Wiki, SharePoint czy w korporacyjnym Intranecie.

    Zasoby wiedzy (Knowledge Assets) to ustrukturyzowana i udokumentowana wiedza operacyjna, przechwycona z działań, plus kontekst, który nadaje jej sens plus historie i cytaty, a także linki do istotnych ludzi i dokumentów.